Tag konflikterne, før de bliver et problem
Der kan være mange grunde til, at der opstår konflikter på en arbejdsplads. Sådan er det, når mange mennesker skal arbejde sammen, eller faktisk altid, når mange mennesker er samlet på et sted. Faktisk er konflikter så godt som uundgåelige. Men konflikter er ikke altid noget negativt, så længe man håndterer dem rigtigt.
Konflikter kan opstå i alle relationer på arbejdspladsen. Det kan være mellem to kollegaer, mellem en medarbejder og en leder, eller for den sags skyld også mellem virksomheder. I grunden er
Baggrunden for en konflikt
For at løse en konflikt, må hver part have viljen til det. Om løsningen bliver enighed, kompromis eller “at blive enige om at være uenige” kræver det, at alle involverede går ind i konflikten med en positiv og åben indstilling. Dette hjælper langt hen ad vejen. Ofte kan det være nødvendigt også at kunne se problemet udenfor, så man ikke bliver for opslugt af sit eget synspunkt. Det er en af metoderne, der bruges på et konflikthåndteringskursus. Klik her for at læse om denne og andre metoder, og for at se hvordan du kan bestille sådan et kursus.
I grunden ligger problemet ofte i kommunikationen. Hvis man ikke kan eller vil kommunikere tydeligt, er det svært at nå til enighed. Men kommunikation kan være vanskeligt, der er mange ting og forskelligheder, man skal tage højde for. For som oftest er der ikke nogen ond vilje bag, selvom den ene part i en konflikt opfører sig på en måde, den anden ikke synes om. Det er i højere grad på grund af forskellige forståelser eller dårlig eller manglende kommunikation.
Hvornår er et konflikthåndteringskursus nødvendigt?
Mange konflikter kan man løse selv, ved at lytte til hinanden og være klar i sin kommunikation. Ved andre konflikter bliver det nødvendigt at have en tredjepart ind, som kan mægle mellem de andre parter. Ikke desto mindre er formålet med et konflikthåndteringskursus ikke blot at løse konflikter. I højere grad er det at give nogle værktøjer og metoder til, hvordan man selv kan arbejde med nuværende og fremtidige konflikter. Hvordan disse kan vendes til et positivt og gavnligt element på en arbejdsplads, i stedet for et problem. For konflikters essens ligger ofte under overfladen, og er ikke blot det, som konflikten drejer sig om. Derfor kan konflikter, hvis de behandles på en god måde, give et resultat, der kan forbedre hele virksomhedskulturen, og ikke blot løse et enkeltstående problem.
Comments are currently closed.